torsdag 22 mars 2012

Efterkontroll

Idag, 15 veckor efter att Moa kom till världen var det äntligen dags för efterkontroll på Mvc. Barnmorskan hann jag bara träffa ca fyra gånger men fick ett bra intryck av henne ändå. Det befäste hon idag. Hon lyssnade på mig och hur jag upplevt vissa saker (bl a fikabrickan) och skulle ta det med sig på möten. Jag kommer ihåg att jag kände mig väldigt lämnad vind för våg när vi kom hem till Gävle. Absolut så låg fokus på Moa men det hade varit trevligt om någon från BB kommit ner och frågat hur jag mådde, hur snittet kändes, kanske till och med känt lite på magen. Ett kejsarsnitt är trots allt en ganska stor bukoperation, förstår inte hur det kan kallas snitt?
Vi pratade även om hur det blir om vi skulle vilja ha ett syskon till Moa. Jag kommer att redan innan graviditet börja medicinera och sen under hela graviditeten få gå hos specialmödravården parallellt med vanliga Mvc.
Än så länge har vi inte ens börjat fundera i dom banorna men det är skönt att veta att det kommer att finnas en plan OM vi vill försöka oss på ett syskon.

Moa var med hela tiden och skötte sig exemplariskt, hon var så duktig att jag köpte lite kläder till henne som belöning... Perfekta cruisingkläder!


Efter Mvc mötte vi upp min goa vän och hennes dotter som är nästan jämnung med Moa. Efter en lunch på en lugn restaurang och promenad i Boulongerskogen tog vi en sväng på stan. Vi var in i några få affärer och sedan pallade inte mina nerver med något mer. Vaktar vagnen som en hök så att ingen tokig liten tant ska få för sig att nypa lillefis i kinderna eller ta henne i händerna, ungar gick jag omvägar kring. Men det var alldeles alldeles underbart att vara latte-morsa för första gången. Nu dröjer det nog ett tag igen.

Trots att Moa sov sig igenom nästan hela stadsvisiten var det inga problem att ta en liten eftermiddagslur.


Igår började fröken med något nytt, glömde berätta. Hon ville inte bara ligga rätt upp och ner. Hon ville ha koll. Efter att ha suttit och hållt upp henne hur länge som helst bullade vi till slut upp med kuddar bakom henne. Hon tittade sig omkring och filosoferade och sen somnade hon, fortfarande lite halvliggande.


Ska försöka ta lite mer kort på en vaken Moa. Oftast är jag så upptagen med att titta på henne och prata med henne när hon är vaken så jag missar att fota. Det är lite synd. Skärpning!

2 kommentarer:

  1. Vad fin hon är! =) Å vilken fin ugglepyjamas, var har du köpt den? =D Måste ha varit skönt att komma ut lite offentligt va? Jag tyckte det kändes som världens frihet när vi var på Barnens Hus i förrgår =P Ja visst är den rosa pyjamasen jättefin? Jag tvättar den så fort den blir skitig så hon kan ha den igen istället för nån av de andra, haha!

    Jag har säkert redan frågat, och fått svar, men vet ni varför Moa kom så tidigt? Mitt minne har tagit semester det tror jag ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, jätteskönt att röra sig lite fritt iaf även om jag kommer att undvika en del affärer ett tag till.
    Ugglepyjamasen är köpt på Kappahl har jag för mig. Vi använder ofta pyjamaser som overall dagtid!

    Jag fick havandeskapsförgiftning med väldigt snabbt förlopp och därför kom hon för tidigt.

    SvaraRadera